اگر می خواهید وب سایت خودتان را راه اندازی کنید، نیاز به خرید دامنه (دامین) دارید. دامنه همان نام سایت شماست که کاربران در مرورگر می توانند آن را جستجو نمایند. پس احتمالا متوجه شده اید که انتخاب نام دامنه مناسب و مرتبط با موضوع سایت شما اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مقاله می خواهیم انواع دامنه و ویژگی های آن را برای شما تشریح کنیم تا هنگام خرید دامنه سایت خود به آنها توجه لازم را داشته باشید.

اجزای تشکیل دهنده دامنه

هر دامنه از الگویی شبیه به این تشکیل شده است: https://subdomain.yoursite.com  

بخش اول خرید دامنه: پروتکل ها

وب سایت ها برای نشان دادن وضعیت امنیتی خود از پروتکل هایی مانند: Https ، Http  و… استفاده می کنند. این پروتکل ها جهت ارتباط، دریافت و ارسال اطلاعات بین کلاینت و سرور هستند. تفاوت این دو پروتکل در داشتن پروتکل امنیتی SSL وب سایت است. بدین معنی که تنها سایت هایی که پروتکل SSL دارند به صورت Https نمایش داده می شوند. توجه داشته باشید که در حال حاضر برخی از مرورگر ها حساسیت زیادی نسبت به این امر دارند و نمایش سایت هایی که فاقد گواهینامه امنیتی SSL هستند را بدرستی نمایش نمی دهند. برای تهیه گواهینامه امنیتی SSL می توانید از پارس میزبان کمک بگیرید.

خرید دامنه
خرید دامنه

بخش دوم خرید دامنه: ساب دامین (زیردامنه ها)

در برخی موارد ممکن است شما نیاز پیدا کنید که یک زیر مجموعه برای دامنه خود ایجاد کنید. معمولا وقتی این کار را انجام می دهیم که اطلاعات و مواردی که در ساب دامین قرار دارد ارتباطی زیادی با دامنه اصلی ندارد. مثلا سایت گوگل را در نظر بگیرید. آدرس دامنه گوگل به این صورت دیده می شود: https://google.com

اما وقتی می خواهید یک متن را توسط گوگل ترجمه کنید. وارد سایت مترجم گوگل ( یا همان گوگل ترنسلیت) می شویم که به این صورت نمایش داده می شود: https://translate.google.com

و عبارت .translate قبل از نام دامنه google.com قرار می گیرد که ساب دامین گوگل است.

 در واقع شما وارد یک وب سایت یا صفحه ای از یک وب سایت مستقل شده اید با دامنه ای زیر مجموعه قبلی. این سایت جدید می تواند عملکرد و موضوعی متفاوت نسبت به سایت مادر خود داشته باشد. همچنین با بکارگیری ساب دامین امکان ایجاد تعداد نامحدودی سایت بر روی یک دامنه وجود خواهید داشت.

همچنین بخاطر داشته باشیم از قابلیت به صورت بالقوه بر روی دامنه شما وجود دارد. و در حالت عادی چنین ساب دامنه ای وجود خارجی ندارد.

بخش سوم، نام دامنه (نام اصلی سایت)

مهم ترین قسمت دامنه، نام اصلی سایت شما است. تقریبا همه کاربران سایت شما را با خواندن و تایپ همین نام می شناسند. نکته مهم در انتخاب نام دامنه، این است که این نام مرتبط با فعالیت و محتوایی که در سایت تان می خواهید قرار دهید، باشد و یا اینکه یک نام خلاقانه و جذاب انتخاب کنید تا در یاد مخاطبان تان بماند. مثلا سایت هایی مثل دیوار، اسنپ، تپسی از این طرفند در انتخاب دامنه خود استفاده کرده اند.

اما این نکته مهم را نیز بایستی در نظر بگیرید که ممکن است نامی که شما در نظر دارید هم اکنون توسط شخص دیگری خریداری شده باشد و دیگر امکان استفاده از آن را نداشته باشید. پس برای جستجوی نام دامنه و انتخاب بهترین پیشنهادها از پارس میزبان کمک بگیرید

بخش چهارم، پسوند دامنه

آخرین بخش هر دامنه، پسوند دامین است که می تواند، نوع فعالیت وبسایت را مشخص می کند. هر چند این موضوع اجباری نیست که پسوند مرتبط با فعالیت سایت تان را تهیه نمایید. این نوع پسوندها به پسوند عمومی نیز شناخته می شوند. در این جا لیستی از مهم ترین پسوند دامنه های عمومی را می توانید مشاهده نمایید:

پسوندمخفف کلمهکاربرد
com.Commercialبنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری
org.Organizationsارگان‌ها و مراکز غیرانتفاعی
net.Networkشبکه و خدمات اینترنتی
info.informationسایت‌های اطلاع‌رسانی و عمومی
pro.professionalافراد حرفه‌ای که فعالیت اینترنتی می‌کنند،همچون دانشمندان، حسابداران، حقوق‌دانان و …
biz.Businessکسب‌و‌کارها به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی
name. این اولین نوع پسوندی است، برای اشخاص حقیقی که می‌خواهند برای خودشان سایت ایجاد کنند.
mobi.mobileپایگاه‌های فروش و سرویس‌دهی محصولات موبایل

همچنین دامنه های اختصاصی دیگری نیز وجود دارد که برای ثبت این نوع پسوندها محدودیت‌ها و قوانین خاصی وجود دارد و افراد یا سازمان‌هایی با فعالیت خاص می‌توانند از آن استفاده کنند.

پسوندمخفف کلمهکاربرد
travel. مخصوص شرکت‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی
edu.Educationمقاصد تعلیمی چون پایگاه‌های آموزشی
tv. شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای 
int.Internationalحوزه اینترنتی سازمان‌های بین‌المللی
gov.Governmentنهادهای دولتی

و البته در حال حاضر همه کشورها و برخی از شهر های مهم در دنیا، پسوند دامنه بومی خود را دارند. مثلا پسوند بومی ایران .ir است و یا پسوند بومی افغانستان .af  است.

شما در هنگام  خرید دامنه بایستی توجه داشته باشید که ممکن از نام دامنه ی مورد نظر شما با مثلا پسوند .com در دسترس  نباشد اما با .net در دسترستان باشد. همچنین انتخاب پسوند مناسب می تواند هنگام به خاطر سپردن سایت شما در حافظه مخاطبانتان کمک شایانی داشته باشد. حالا که با اجزای تشکیل دهندهی دامنه آشنا شده اید، می توانید برای خرید دامنه خود از پارس میزبان اقدام کنید و برای راه اندازی وب سایت خود دست به کار شوید.

5/5 - (1 امتیاز)