همه ما می دانیم که برای راه اندازی هر وب سایتی ابتدا بایستی اقدام به خرید هاست و دامین اختصاصی کنیم. پس اگر می خواهید برای کسب و کار اینترنتی خود اقدام به راه اندازی یک وب سایت کنید، مطالعه این مقاله را حتما به شما پیشنهاد می کنیم. پیش از آنکه بخواهیم به انواع هاست بپردازیم بهتر است تعریف دقیقی از خود هاست داشته باشیم، اما بد نیست پیش از این به تعریف سرور نیز بپردازیم.

سرور چیست؟

در واقع سرور نوعی کامپیوتر بسیار قدرتمند است که همواره روشن است و به اینترنت متصل است. منابع سخت افزاری مانند پردازنده های پر سرعت و قوی، رم، فضای ذخیره سازی و… سرورها از طریق شبکه در اختیار سرویس گیرنده ها قرار می گیرد.

هاست چیست؟

عبارت هاست، به معنی میزبان در انگلیسی است، هاست ها معمولا بخشی از فضای و منابع یک سرور را به خود اختصاص می دهند. به عبارتی دیگر هر سرور می تواند به چندین بخش کوچکتر تقسیم گردد(به صورت مجازی) که به هر کدام از این بخش ها هاست می گوییم.

این بدین معنی است که هر هاست میزبانی یک وب سایت را می تواند به عهده بگیرد. جهت راه اندازی یک وب سایت در دنیای گسترده ی اینترنت پس از طراحی قالب سایت، بایستی یک هاست برای خود تهیه کنید.

انواع هاست کدام است؟

انواع هاست بر اساس سیستم عامل آن شناخته و دسته بندی می شوند.

هاست لینوکس، هاست ویندوز، هاست وردپرس و هاست دانلود (یا هاست FTP) از شناخته ترین انواع هاست می باشند.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس، یکی از محبوب ترین انواع هاست در دنیاست. سیتسم عامل این هاست، همانطور که از نام آن مشخص است لینوکس است. هر وب سایتی که بر پایه زبان PHP نوشته شود و یا با استفاده از سیستم هایی مثل وردپرس، جوملا، دروپال و… ایجاد شده باشد بر روی هاست لینوکس پشتیبانی و میزبانی می شود.

دیتابیس این هاست MY SQL است و سیستم مدیریت سی پنل، یکی از قدرتمندترین سیستم های مدیریت هاست لینوکس است که با استفاده از آن امکانات گسترده ای در اختیار مدیران وب سایت قرار می گیرد.

برای خرید هاست لینکوس و مشاهده پلن ها از اینجا اقدام کنید.

هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس، اگر چه وب سایت هایی که با وردپرس، جوملا، دروپال و.. ایجاد می شوند می توانند بر روی هاست لینوکس میزبانی شوند، اما هاست وردپرس، به طور کاملا اختصاصی و تخصصی برای نصب و اجرا وردپرس بهینه سازی شده است. به همین خاطر، سرعت وعملکرد بسیار مناسب تر این وب سایت ها در هاست وردپرسی محسوس است و دلیل استقبال کاربران از این هاست، به همین خاطر است.

هاست ویندوز چیست؟

هاست ویندوز، با سیستم عامل ویندوز جهت استفاده وب سایت هایی است که بر پایه زبان .Net ایجاد شده اند. دیتابیس اختصاصی این هاست Microsoft SQL server است و به طور متداول برای مدیریت هاست از سیستم مدیریت هاست PLESK استفاده می شود. اگر هنگامی که در مورد هاست مطلبی می خوانید، به طور عمومی منظور هاست لینوکسی است مگر به هاست ویندوز اشاره ای شده باشد.

هاست دانلود چیست؟

 هر وب سایتی که دارای محتوای حجیم باشد، مانند فروشگاه های اینترنتی فروش فایل، فیلم و سریال و بازی، آموزشگاه های اینترنتی که دوره های زیاد ویدئویی ارائه می کنند، وب سایت های اشتراک گذاری ویدئو و صوت و… نیازمند فضای زیادی برای ذخیره سازی اطلاعات خود دارند. از آنجایی به طور معمول هاست های ارائه شده با سیستم عامل ویندوز، لینوکس و یا هاست های اختصاصی وردپرس، فضای ذخیره سازی محدود تری دارند و هزینه ارتقای فضای آنها مرقوم به صرفه نمی باشد. از هاست دانلود برای ذخیره سازی اطلاعات حجیم استفاده می شود.

همچنین پروتکل های امنیتی اختصاصی این هاست، برای سایت هایی که اقدام به فروش اطلاعات می کنند، امنیت بیشتری را فراهم می آورد. برای خرید هاست و دامین جهت دانلود و مشاهده پلن ها از اینجا اقدام کنید.

دامنه یا دامین چیست؟

دامنه یا دامین همان، نام اختصاصی است که برای ورود و جستجوی هر سایتی به آن نیاز داریم. اگر هنوز برای خرید هاست و دامین خود اقدام نکرده اید می توانید از این جا اقدام کنید.

برای انتخاب نام دامنه بهتر است مقاله خرید هاست و دامین را مطالعه کنید. اما اگر هنوز نمی دانید که بهتر است دامنه مورد نظرتان را با چه پسوندی انتخاب کنید، به طور خلاصه می توانید به شما پیشنهاد دهیم با توجه به حوزه مخاطبان خود و نوع فعالیت و خدماتی که در وب سایت تان دارید، پسوند مناسب دامنه تان را انتخاب کنید.

اگر هنوز برای خرید هاست و دامین خود، اقدام نکرده اید و اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان پارس میزبان بهره مند شوید.

اطلاعات بیشتر در مورد خرید هاست و دامین را در وب سایت ویکی پدیا بررسی نمایید.

3/5 - (2 امتیاز)